I Intervention 3 I Freya Gowrley
Album de scrapbooking, fin du XVIIIe siècle, coll. part.
Joineriana, ou le collage avant le modernisme : copier, coller, et les procédés du collage
S’appuyant sur l’analyse de 1775 du concept de « joineriana » utilisé par Anna Laetitia Barbauld – une métaphore de la partie et du tout qu’elle utilisa pour penser la manière de composer l’anthologie de ses productions littéraire incomplètes –, cette communication s’intéressera à la production de collages aux XVIIIe et XIXe siècles. S’écartant de la définition traditionnelle du collage comme un ouvrage de papiers collés, centrée uniquement sur l’action de coller ensemble des feuilles et des fragments de papier, elle suggérera une nouvelle approche de cette forme de productions, axée sur l’analyse des processus et privilégiant, ce faisant, la considération des matériaux du collage comme autant d’objets individuels adjoints les uns aux autres au moyen d’actions combinatoires individuelles.
Joineriana, or collage before modernism: cut, paste and the processes of collage
This paper uses Anna Letitia Barbauld’s 1775 discussion of the concept of the ‘joineriana’ – a metaphor of part and whole that she used to think about anthologising her incomplete literary productions – to think about the production of collage in the eighteenth and nineteenth centuries. Instead of following a traditional definition of collage as papier collé, centred solely around the gluing of sheets, pieces, and fragments of paper together, this paper suggests a new, process-focused approach to this form of production. In so doing, it privileges a consideration of collage’s constituent materials as individual objects joined together through individual combinatory acts, in lieu of a limited definitional model of collage based on what it is made from.
Freya Gowrley
Dr Freya Gowrley is Postdoctoral Fellow in History at the University of Derby. Previously, she was a Paul Mellon Centre for Studies in British Art Postdoctoral Fellow, a Postdoctoral Research Fellow at the University of Edinburgh’s Institute for Advanced Studies in the Humanities, and a Visiting Lecturer in the University of Edinburgh’s History of Art department. From 2022 she will be a Marie Skłodowska-Curie Research Fellow, at the University of Valencia, where she will work on the project 'Composite Cultural Production: Transnational and Multidisciplinary Approaches to Pre-Modernist Collage'. Her research focuses on the relationship between identity and visual and material culture in eighteenth- and nineteenth-century Britain, exploring this connection through three key sites: the home, the collaged object, and the body. Her monograph, Domestic Space in Britain, 1750-1840: Materiality, Sociability and Emotion, is forthcoming with Bloomsbury Academic in 2021, and she has published articles in the Journal for Eighteenth-Century Studies, Aphra Behn Online: Interactive Journal for Women in the Arts, 1640-1830, Journal 18, and Eighteenth-Century Fiction.
I page personnelle 1
I page personnelle 2
En mots
fragment I extension I système visuel I système matériel I système émotionnel I objets biographiques I commémoration I émotion I expression I évocation I souvenir I transformation I hiérarchies « peintures » I images I jonction I joineriana I composite I savoir I genre I identités I agents I objet trouvé
En gestes
couper I coller I découper I monter I accumuler I composer I reformuler I lier I connecter I joindre I faire dialoguer I frangere I juxtaposer
En images
Voir
Séminaire
Découper, coller I séance 2 du séminaire I 25 mars 2021 I 2h24min
Séances et interventions
I Séance 1
I 04 mars 2021
I Colorier, décorer
I Hadrien Viraben
I Stephen Knott
I Séance 2
I 25 mars 2021
I Découper, coller
I Freya Gowrley
I Nathalie Sebayashi
I Séance 3
I 15 avril 2021
I Compiler, accumuler
I Séverine Montigny
I Marie-Ève Bouillon
I Séance 4
I 20 mai 2021
I Accrocher, associer
I Anne Monjaret
I Anne Reverseau
I Séance 5
I 24 juin 2021
I Conter, colporter
I Jeroen Salman
I Annie Renonciat